DARI SAYA

Masak-memasak lebih merupakan kegemaran daripada kerjaya saya,dan sejak 45 tahun yang lalu saya telah belajar melalui ibu saya dan juga melalui cuba-cuba di dapur saya sendiri. Saya sentiasa mempelbagaikan idea melalui bacaan dan bertukar pendapat atau berkongs pengalaman bersama rakan-rakan atau pun sesiapa sahaja yang berpengalaman dalam bidang masak. Bakat mestilah sering dengan minat barulah sesuatu yang diusahakan akan berjaya. saya sentiasa mempunyai keinginan yang tinggi untuk berkongsi pengetahuan dan minat terhadap masakan orang2 India khasnya kaum orang2 Tamil . Saya di-lahirkan di-Kota Bharu,Kelantan dan di-besarkan di-kalangan orang2 melayu. Jadi tidak-lah hairanlah jika saya membuat blog ini khusus untuk orang2 melayu supaya mereka mengetahui dengan lebih memdalam resipi-resipi masakkan orang India Malaysia yang ada sedikit sentuhan masakkan melayu. Masakkan yang di-sediakan di-rumah orang2 India sangat berbeza rasa-nya jika di-bangdingkan dengan yang di-jual di-kedai. Penggunaan rempah ratus dan ketelitian proses membuatnya menjadikan masakkan itu cukup unik dan sedap. Kita perlu tahu cara dan teknik yang betul untuk memasak. Kawalan api umpamanya perlu tahu masa bila perlu menggunakan api besar,sederhana atau pun api kecil. Setiap perkara yang dilakukan ada kesannya dengan tekstar,rasa,warna aroma dan rupa.masakkan tersebut. Semua ini dapat dipelajari melalui pengalaman memasak itu sendiri. Semakin kita mahir jadinya. Saya harap ramai yang akan mencuba dalam usaha menambah pengtahuan mereka dalam bidang masakan orang India. Dalam blog ini terdapat juga resipi-resipi masakkan melayu dan cina. Jika terdapat kesilapan ayat atau pun ejaan dalam blog ini,maafkan saya kerana saya tidak begitu lancar menulis. Terima kasih kerana sudi berkunjung ke blog saya dan selamat mencuba.

Thursday, April 26, 2012

THENGAI CHUTNEY (CHUTNEY KELAPA) 1

CHUTNEY KELAPA

150gm kelapa parut putih
2 tangkai cilli hijau,boleh tambah dengan cilli padi jika suka pedas.
1 cm halia
4 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
2 tangkai daun kari
2 s/t air asam java.
Garam secukup rasa

Kisar atau giling sampai lumat ketepikan

Bahan2 tumis

1 s/t biji sawi
1 s/t ulutham parupu
1 tangkai daun kari
2 tangkai cilli kering
2 s/b minyak

Panakan minyak dan tumis bahan2 tumis hingga naik bau nya. Tuangkan dalam kelapa yang telah dikisar. Kacau rata. Hidangkan dengan thosai.

CHUTNEY KELAPA -2

200gm kelapa parut
2-3 tangkai cilli hijau,tambah cilli padi kalau suka pedas.
2 tangkai daun kari
4 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1cm halia
1 biji tomato,cencang
2 sudu besar pothu kadalai (sejenis dhall ada jaul di kedai india)
atau pun 6 biji buah gajus
Garam secukup rasa
3-4 sudu besar minyak

Panaskan minyak dan masukkan semua bahan di-atas dan kacau hingga naik wangi nya.
Sejukkan. Giling atau kisar dengan sedikit air panas sampai lumat.(jangan cair). ketepikan.

Bahan Tumis

2-3 sudu besar minyak
1 sudu teh biji sawi
1 sudu teh ulutham paruppu
1 tangkai daun kari
2 tangkai cilli kering

Panaskan minyak dan tumis bahan2 di-atas hingga wangi. Tuangkan dalam kelapa kisar tadi dan kacau rata . Hidangkan dengan thosai.
CHUTNEY KELAPA MERAH Resipi di-bawah

CHUTNEY KELAPA MERAH -3

100gm kelapa parut
(A)
2 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
2-3 tangkai cilli merah,tambah lagi kalau suka pedas.
1 sudu besar pothu kadalai
2cm halia
1 biji tomato
1-2 tangkai daun kari
2-3 sudu minyak
Garam secukup rasa

1/2 cawan air suam.

1. Panaskan minyak dan tumis bahan A sampai bawang layu dan wangi bau nya
2. Masukkan kelapa dan gaul rata. goreng sebentar,sejukkan.
3. Kisar dengan air dan garam sampai lumat. Ketepikan.

Bahan2 tumis

2-3 sudu besar minyak
1 sudu teh biji sawi
1 sudu ulutham parupu
1 tangkai daun kari
2 tangkai cilli kering

1. Panaskan minyak dan tumis bahan2 tumis hingga naik wang, tuangkan kedalam kelapa kisar tadi dan kacau rata. Hidangkan dengan thosai atau idli.










3 comments:

Bonda Noor said...

Mr. Rajan, greetings from Sajian Dapur Bonda. I've just found your blog when i am blog walking searching for `kuah tosei'. Actually I don't know the specific indian's name for that `kuah tosei'. Tau makan aje... But finally I found it on your blog. I should say thrillon of thanks for the marvellous receipes of chutney kelapa. I love to eat Indian's food (mamak style) because `saya memang orang Penang sejati yang suka makan nasi kandar, tosei, and capati. There's only a few blogger who posts their Indian's receipes in Malay version. Tahniah. I will bookmark your blog in my list. Thanks again.

Princess Honey said...

VERY HELPFULLY SIR,TQ

ibu rasia said...

KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
dan terima kasih banyak kepada DATOK atas nomor yang DATOK
beri 4 angka [0306] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus DATOK.
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu DATOK. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan DATOK..
sekali lagi makasih banyak ya DATOK… bagi saudara yang suka PASANG NOMOR
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi DATOK BOWOH IBRAHIM MAT ZIM,,di no (((085-342-064-735)))
insya allah anda bisa seperti saya…menang NOMOR 770 JUTA , wassalam.