DARI SAYA

Masak-memasak lebih merupakan kegemaran daripada kerjaya saya,dan sejak 45 tahun yang lalu saya telah belajar melalui ibu saya dan juga melalui cuba-cuba di dapur saya sendiri. Saya sentiasa mempelbagaikan idea melalui bacaan dan bertukar pendapat atau berkongs pengalaman bersama rakan-rakan atau pun sesiapa sahaja yang berpengalaman dalam bidang masak. Bakat mestilah sering dengan minat barulah sesuatu yang diusahakan akan berjaya. saya sentiasa mempunyai keinginan yang tinggi untuk berkongsi pengetahuan dan minat terhadap masakan orang2 India khasnya kaum orang2 Tamil . Saya di-lahirkan di-Kota Bharu,Kelantan dan di-besarkan di-kalangan orang2 melayu. Jadi tidak-lah hairanlah jika saya membuat blog ini khusus untuk orang2 melayu supaya mereka mengetahui dengan lebih memdalam resipi-resipi masakkan orang India Malaysia yang ada sedikit sentuhan masakkan melayu. Masakkan yang di-sediakan di-rumah orang2 India sangat berbeza rasa-nya jika di-bangdingkan dengan yang di-jual di-kedai. Penggunaan rempah ratus dan ketelitian proses membuatnya menjadikan masakkan itu cukup unik dan sedap. Kita perlu tahu cara dan teknik yang betul untuk memasak. Kawalan api umpamanya perlu tahu masa bila perlu menggunakan api besar,sederhana atau pun api kecil. Setiap perkara yang dilakukan ada kesannya dengan tekstar,rasa,warna aroma dan rupa.masakkan tersebut. Semua ini dapat dipelajari melalui pengalaman memasak itu sendiri. Semakin kita mahir jadinya. Saya harap ramai yang akan mencuba dalam usaha menambah pengtahuan mereka dalam bidang masakan orang India. Dalam blog ini terdapat juga resipi-resipi masakkan melayu dan cina. Jika terdapat kesilapan ayat atau pun ejaan dalam blog ini,maafkan saya kerana saya tidak begitu lancar menulis. Terima kasih kerana sudi berkunjung ke blog saya dan selamat mencuba.

Thursday, October 10, 2013

MEE REBUS


MEE REBUS

Bahan kuah nya

500 gm ubi keledek,direbus hingga masak

200 gm tomato masak

200 gm kacang tanah goreng,tumbuk lumat

200 ml sos tomato

30 gm asam java, (atau secukup rasa)diramas dengan 100 ml air dan tapis

2 cube stock ayam

Sedikit serbuk perasa

300-400 gm isi ayam/udang yang dibuang kulit/daging hiris nipis

1.5 litre air atau air rebusan tulang ( kuah ini pekat kalau suka kuah cair tambahkan air)

Garam,gula secukup rasa (biar cukup rasa masam manis nya)

6 -7 s/m minyak

Bahan kisar


10 tangkai chili kering,buang biji dan rendam ( saya guna chili kering yang besar tak pedas warna pun cantik)
15 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
4 batang serai
1cm lengkuas
1 s/m serbuk chili
1/2 s/m serbuk kunyit


1. Blend ubi,tomato,kacang dengan sedikit air hingga hancur. Campurkan dengan air asam java dan air kacau sebati dan ketepikan.

2. Panaskan minyak dalam periuk dan tumis bahan kisar hingga naik minyak. Masukkan ayam atau udang atau daging. Kacau hingga sebati.

3. Tuangkan air campur tadi,gula,garam dan stock ayam  dan kacau rata. Biarkan ia mendidih se lama 15 mint dengan api perlahan. atau sampai naik minyak sedikit. Kalau rasa kuah pekat masuk sedikit lagi air. Tapi suaikan rasa dengan garam dan gula lagi.(Saya suka kuah pekat). Ketepikan dulu kuah nya.

Bahan cucur

1 cawan tepung naik sendiri

2 s/m tepung beras

1/2 s/t baking powder

1/2 cube stock ayam

1/4 s/t serbuk kunyit

2 biji bawang besar,hiris halus

Garam dan gula secukup rasa
 

1. Campurkan semua bahan diatas dengan sedikit air menjai doh yang pekat. Panaskan minyak dan goreng hingga masak.


Bahan untuk hidang bersama mee rebus:

1.5 kg mee kuning

Telur rebus

Timun

Tauge

Tau foo goreng

Chili merah














 

No comments: